Studeer tips

5 tips voor een betere studiehouding

1. Zoek wat werkt voor jou

Ik merk dat mensen die i/h middelbaar misschien niet veel gedaan hebben al gauw hun weg niet meer vinden zodra ze verder gaan studeren. Al gauw volg je andere en de manier waarop zij nota's maken of studeren. Mensen gaan ook kritiek hebben op jou manier, maar het belangrijkste is dat je doet waarbij jij het gevoel hebt dat het werkt. Ik heb daar in het begin erg mee zitten worstelen , ook al maakte ik in het middelbaar altijd samenvattingen, begon ik mijn eerste jaar te leren aan de hand van de powerpoint. En aan mijn resultaten toen te zien , was dat niet de manier voor mij. Hierna ben ik terug begonnen met "samenvattingen". Voor mij is het gewoon een manier om alles te combineren : mijn lesnota's , de powerpoint en het boek. Hierna kan ik gewoon die handgeschreven samenvattingen leren. Ik merkt aan mijn punten dat dit echt werkt voor mij. Zoek vooral wat werkt voor jou en laat je niet afleiden door andere.

2. Neem notities en ga naar de les

Ik weet hoe stom het klinkt, maar vaak gaat leerstof dat je al is gehoord hebt veel makkelijker zijn om te leren. Je hebt het namelijk al is gehoord en opgenomen, waardoor als je het leert je het nog is herhaalt en kan kijken wat je niet begreep de eerste keer. Hierbij helpt het maken van notities in de les. Het boek is vaak ingewikkeld en je notities gaan ervoor zorgen dat de powerpoint een stuk duidelijker gaat zijn. Hierdoor hoef je het boek er vaak niet eens bij te halen.

3. Geen zorgen als het niet meteen lukt

Ik ben zelf gestopt met een richting na 1 semester omwille van slechte punten. Ik ben hierna van universiteit overgestapt naar ucll om rechtspraktijk te doen. Mijn eerste semester was een flop en nadat ik mijn punten kreeg zag ik het allemaal niet meer zitten. Ik ben blij dat ik mezelf herpakt heb en mijn best gedaan heb om te tonen aan mezelf dat ik het wel kon. Mijn punten waren daarna ook veel beter. Geef dus niet op, het is niet omdat het de eerste keer niet lukt dat het daarna ook niet lukt. Geloof vooral in jezelf.

4. Geniet

Studeren is niet enkel achter je boeken zitten. Geniet ook van het studenten leven, het is nu de tijd ervoor. Zolang je je studies niet verwaterd. En een keer met een kater in de les zitten moet ook kunnen ;) 

5. Geloof in jezelf

Ik weet veel studenten die na een tijd niet meer weten hoe ze het moeten doen, of al lang een studie gedaan hebben dat niet lukte. Maar het belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt, als jij denkt dat de richting dat je doet is wat je zou moeten doen, blijf het dan doen. Je moet niet opgeven, probeer het gewoon. En anders zijn er nog zo veel richtingen , met zo veel opties. Als jij vooral gelooft dat je het kan, gaat het veel beter gaan!

Reacties

Populaire posts